Algemene voorwaarden

Versie 2.0, Maandag 23 juni 2025

Inhoudsopgave:

  1. Definities
  2. Identiteit van de Verkoper
  3. Toepasselijkheid
  4. Aanbod en Offertes
  5. De Overeenkomst
  6. Herroepingsrecht (uitsluitend voor Consumenten)
  7. Prijzen en Betaling
  8. Levering en Uitvoering
  9. Eigendomsvoorbehoud
  10. Garantie en Conformiteit
  11. Aansprakelijkheid
  12. Klachtenregeling
  13. Intellectueel Eigendom
  14. Gegevensbescherming
  15. Toepasselijk Recht en Geschillen


Artikel 1: Definities

1.1. Verkoper: AA-Verlichting.

1.2. Koper: De partij die een overeenkomst aangaat met Verkoper.

De Koper kan zijn:

a. Consument: Iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.

b. Zakelijke Klant: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

1.3. Overeenkomst: Elke afspraak of bestelling tussen Verkoper en Koper.

1.4. Producten: De door Verkoper aangeboden goederen, met name houten tuinlampen.

1.5. Maatwerk: Producten die volgens specificaties van de Consument zijn vervaardigd, zoals nader omschreven in artikel 6.4.


Artikel 2: Identiteit van de Verkoper

Naam: AA-Verlichting

Vestigingsadres: Langeweg 62b, 4675RM Sint-Philipsland

Telefoonnummer: +31 6 12719090

E-mailadres: info@houtentuinlamp.nl

KVK-nummer: 96728841

BTW-identificatienummer: NL003600066B98


Artikel 3: Toepasselijkheid

3.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Verkoper en op elke tot stand gekomen Overeenkomst tussen Verkoper en Koper.

3.2. Voordat de Overeenkomst wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de Koper beschikbaar gesteld.


Artikel 4: Aanbod en Offertes

4.1. Alle offertes en aanbiedingen van Verkoper zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld.

4.2. Kennelijke vergissingen of fouten, zoals duidelijke schrijf-, druk- of zetfouten in het aanbod, binden de Verkoper niet.

4.3. Offertes hebben, tenzij anders aangegeven, een geldigheidsduur van 30 dagen na de offertedatum.


Artikel 5: De Overeenkomst

5.1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Koper van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.

5.2. Indien de Koper het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Verkoper onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.


Artikel 6: Herroepingsrecht (uitsluitend voor Consumenten)

6.1. Bedenktijd Standaardproducten: De Consument kan een Overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een standaardproduct gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Deze termijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop de Consument het Product fysiek in bezit heeft gekregen.

6.2. Uitoefening: De Consument oefent het herroepingsrecht uit door binnen de bedenktijd een ondubbelzinnige verklaring (bijv. per e-mail) te sturen naar Verkoper. Het modelformulier voor herroeping is beschikbaar op de website van Verkoper.

6.3. Verplichtingen bij Herroeping:

a. De Consument zendt het Product zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de dag van de herroepingsmelding, terug.

b. De directe kosten van het terugzenden van het Product komen voor rekening van de Consument.

c. De Consument is enkel aansprakelijk voor waardevermindering van het Product die het gevolg is van gebruik dat verder gaat dan nodig is om de aard, kenmerken en werking vast te stellen.

d. Verkoper vergoedt alle betalingen van de Consument, inclusief eventuele leveringskosten voor de heenzending, onverwijld doch uiterlijk binnen 14 dagen volgend op de dag van de herroepingsmelding. Verkoper mag wachten met terugbetalen tot het Product retour is ontvangen of de Consument heeft aangetoond het te hebben teruggezonden.

6.4. UITZONDERING MAATWERK: Het herroepingsrecht is uitgesloten voor Maatwerk. Onder Maatwerk wordt verstaan: Producten die worden vervaardigd volgens specificaties van de Consument, zoals een afwijkend formaat, een niet-standaard houtsoort, een persoonlijke gravure of een andere niet-standaard afwerking. Verkoper informeert de Consument hier expliciet over vóór het sluiten van de Overeenkomst en vraagt om uitdrukkelijke instemming met het afzien van het herroepingsrecht.


Artikel 7: Prijzen en Betaling

7.1. Alle door Verkoper vermelde prijzen zijn inclusief BTW. Verzendkosten worden apart vermeld.

7.2. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij anders is overeengekomen.

7.3. Indien een Consument niet tijdig betaalt:

a. Zal Verkoper de Consument een aanmaning sturen met een termijn van 14 dagen om alsnog te betalen.

b. Na het verstrijken van deze termijn is de Consument de wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag.

c. Buitengerechtelijke incassokosten kunnen in rekening worden gebracht conform de Wet Incassokosten (WIK).

7.4. Indien een Zakelijke Klant niet tijdig betaalt:

a. Is de Zakelijke Klant van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist.

b. Is een contractuele rente van 1% per maand verschuldigd over het openstaande bedrag.

c. Is de Zakelijke Klant tevens de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, welke worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 150,-.


Artikel 8: Levering en Uitvoering

8.1. De aangegeven levertermijn is indicatief. Overschrijding van de levertermijn geeft de Koper geen recht op schadevergoeding, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van Verkoper.

8.2. Risico-overgang Consumenten: Het risico van verlies of beschadiging van de Producten gaat over op de Consument op het moment dat deze de Producten fysiek in ontvangst neemt.

8.3. Risico-overgang Zakelijke Klanten: Het risico van verlies of beschadiging van de Producten gaat over op de Zakelijke Klant op het moment van aflevering aan de vervoerder.


Artikel 9: Eigendomsvoorbehoud

9.1. Alle door Verkoper geleverde Producten blijven eigendom van Verkoper totdat de Koper alle verplichtingen uit de Overeenkomst volledig is nagekomen.


Artikel 10: Garantie en Conformiteit

10.1. Wettelijke Garantie (Conformiteit) voor Consumenten: Verkoper staat ervoor in dat de Producten voldoen aan de Overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de Overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen. Een product moet die eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn.

10.2. Commerciële Garantie: Naast de wettelijke garantie biedt Verkoper een commerciële garantie van 12 maanden op fabricagefouten van de technische componenten (zoals fitting en bedrading), ingaande op de leveringsdatum.

10.3. Natuurlijke Eigenschappen Hout: De Koper wordt geacht bekend te zijn met de natuurlijke eigenschappen van hout, zoals beschreven in het document "De Natuurlijke Charme van Hout" dat onlosmakelijk deel uitmaakt van deze voorwaarden en de Overeenkomst. Eigenschappen zoals vergrijzing, werking (krimp/uitzetting), harsuitvloeiing, oppervlaktescheuren en de aanwezigheid van noesten zijn inherent aan het materiaal en worden niet beschouwd als een gebrek of non-conformiteit.

10.4. Garantie voor Zakelijke Klanten: Voor Zakelijke Klanten geldt uitsluitend de commerciële garantie van 12 maanden zoals beschreven in artikel 10.2. 10.5. Uitsluitingen: Elke vorm van garantie vervalt indien een gebrek is ontstaan als gevolg van onjuiste installatie, onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik, of wanneer zonder schriftelijke toestemming van Verkoper wijzigingen aan het Product zijn aangebracht.


Artikel 11: Aansprakelijkheid

11.1. De aansprakelijkheid van Verkoper is beperkt tot hetgeen in dit artikel is geregeld.

11.2. Verkoper is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Verkoper is uitgegaan van door of namens de Koper verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

11.3. De aansprakelijkheid van Verkoper is te allen tijde beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de betreffende bestelling, althans tot dat gedeelte van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

11.4. Verkoper is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden.

11.5. Voor Zakelijke Klanten is Verkoper nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

11.6. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Verkoper. Voor Consumenten gelden deze beperkingen eveneens niet in geval van productaansprakelijkheid zoals bedoeld in Boek 6, Titel 3, Afdeling 3 van het Burgerlijk Wetboek.


Artikel 12: Klachtenregeling

12.1. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten door de Koper binnen bekwame tijd (voor Consumenten is een melding binnen twee maanden na ontdekking in ieder geval tijdig) volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Verkoper.

12.2. Bij Verkoper ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Koper een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.


Artikel 13: Intellectueel Eigendom

13.1. Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de ontwerpen en Producten van Verkoper berusten uitsluitend bij Verkoper.

13.2. Het is de Koper niet toegestaan de Producten te kopiëren, reproduceren of verspreiden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Verkoper.


Artikel 14: Gegevensbescherming

14.1. Verkoper verwerkt persoonsgegevens van de Koper in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie wordt verwezen naar de privacyverklaring op de website van Verkoper.


Artikel 15: Toepasselijk Recht en Geschillen

15.1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Verkoper partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

15.2. Geschillen zullen in eerste instantie in onderling overleg worden opgelost. Indien dit niet tot een oplossing leidt, worden geschillen voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Zeeland-West-Brabant. Voor Consumenten geldt dat zij ook een geschil kunnen voorleggen aan de rechter van hun eigen woonplaats. 15.3. Consumenten hebben tevens de mogelijkheid een klacht in te dienen via het ODR-platform van de Europese Commissie, te vinden op http://ec.europa.eu/odr.